Este imposibil să uităm emotia dinainte de călătoria noastră, pentru că au existat multe întrebări care au apărut în acel moment: Cum este România? Vremea va fi foarte rece? Voi putea comunica cu oamenii? Cum diferă cultura? In ce tip de proiect mă implic?

Dacă am reușit să învățăm ceva la începutul aventurii noastre, este răspunsul la aceste întrebări. Fără îndoială, în aceste prime luni ne-am adâncit în cultura românească, i-am aprofundat geografia, limba, istoria și bineînțeles, arta populară (acordând o importanță deosebită zonei in care suntem: Dobrogea). Aprofundarea culturii românești a făcut ca adaptarea noastră să fie rapidă și confortabilă si da, putem sublinia că vremea a fost departe de climatul Spaniei, dar am putut să ne bucurăm de zăpadă, de frumusetile din zona rurală și de numeroasele sale monumente si obiective turistice.

Primele experiențe cu românii ne-au relevat o atmosferă caldă și primitoare, un aspect remarcabil fiind emotia pe care populația românească o simte pentru că, spanioli fiind, le amintim de membrii familiei care au emigrat în țara noastră. Așa cum am menționat mai devreme, aprofundarea culturii românești ne-a făcut să vedem o cultură care nu este atât de departe de ceea ce ne-am imaginat la începutul aventurii noastre, un exemplu fiind faptul că împărtășim rădăcinile latine ale limbii. În ceea ce privește proiectul nostru, în primele luni am întâlnit membrii si voluntarii organizatiei Creative + și ne-am integrat în comunitate.

În ceea ce privește munca noastră, este necesar să diferentiem cele trei locuri unde ne desfășurăm activitatea: Școala 29 (Constanța), Centrul de zi Agigea și Centrul Cultural Corbu. Am avut activități diferite: în cadrul Școlii 29 ele s-au concentrat asupra prezentarii culturii spaniole elevilor între 10-14 ani. In primele săptămâni ale lunii decembrie, elevii noștri  ne-au arătat cultura și tradițiile romanesti, prin prezentari interactive. In Centrul de zi Agigea ne confruntăm cu un scenariu complet diferit, lăsând deoparte sarcinile vieții de elev, ne concentrăm asupra aspectelor cele mai umane ale educației: distracție și afecțiune, punerea în practică a sesiunilor de drumming, lăsand imaginația noastra să zboare pentru a-i face pe micuți fericiți; în final, în Centrul Cultural Corbu, profilul beneficiarilor este format din elevi cu vârsta cuprinsă între 13 și 17 ani. In aceste prime luni facem un schimb cultural și ne gândim la activitățile sportive viitoare.

După ce ne-am expus opinia comună despre ceea ce am învățat în aceste prime luni, este interesant să vedem câteva testimoniale ale ambilor participanți:

„În timpul primelor mele luni în România am constientizat anumite valori pe care nu mi-am închipuit că le-aș fi pus altfel în practică. Voluntariatul nostru se bazeaza pe educație non-formala, un domeniu nou pentru mine. Aceasta își propune să arate un aspect mai uman al educației lăsând în urmă stresul dintr-o clasa obisnuita și lucrand cu elevii intr-o stare de bucurie si implicare. Cu toate acestea, independența și schimbările culturale sunt aspecte pe care aș dori să le evidențiez. De la primul moment în care începi o noua viata într-o nouă țară, în mai puțin de o lună începi să-ti apreciezi mai mult acțiunile individuale, sa apreciezi felul in care depasesti bariera limbajului, felul in care te descurci cu sarcinile zilnice sau cu aspecte culturale. Desi am vorbit despre începutul proiectului, care ne oferă o primă privire asupra experienței noastre, există încă multe de învățat în timpul șederii noastre pentru a putea efectua o analiză completă a activității noastre „(Anaya Rodríguez, Juan)

„Înainte de a veni în România am avut multe incertitudini, nu știam cu adevărat cum va fi proiectul și nici nu înțelegeam exact ce activități voi face, dar am vrut cu adevărat să încep această nouă aventură. Întotdeauna am vrut să fiu voluntar, au auzit că este o experiență unică și de neegalat. Pe de altă parte, în aceste luni am dobândit abilități noi, grație cursurilor de formare: grafică, training outdoor și drumming. Mai ales în cel din urmă am învățat capacitatea de a exprima sentimentele folosind instrumente diferite și de a le putea transmite ulterior informatiile copiilor din Centrul Agigea „(Del Viejo Núñez, Felisa)

Acest material reflectă doar opiniile autorilor, iar Agenția Executivă pentru Educație, Audiovizual și Cultură a Comisiei Europeană nu poate fi trasă la răspundere pentru orice utilizare a informațiilor conținute în aceasta.